Årsoversigt:

På vej….

Rehabilitering for hjerne- og nervesygdomme

Engparken 1, 7200 Grindsted

Sydvestjysk sygehus (SVS) i Region Syddanmark hører under én ledelse, men er fysisk placeret på to matrikler i Esbjerg og Grindsted. Chefterapeuten har ledelsesmæssigt ansvar for Terapiafdelingen på begge matrikler. Overterapeut Sussanne Asmussen har ansvaret på Rehabiliteringfor hjerne- og nervesygdomme i Grindsted.

Fysiske rammer

Vi har vores daglige gang på afdelingen, Afdelingen har 30 neurorehabiliteringssengepladser. Sengepladserne er fordelt på 2 etager med 15 patienter på hver etage. Vi arbejder meget teambaseret omkring patienten, hvor alle faggrupper, bemandet med læge, sygeplejerske, social og sundhedsassistent, logopæd, diætist, neuropsykolog, ergoterapeut og fysioterapeut er tilknyttet det enkelte patientforløb. 

Alle faggrupper – inkl. fysioterapeuterne og ergoterapeuterne – møder ind på rehabiliteringsafdelingen og alle faggrupper har fælles kontor/mødefaciliteter på afdelingen.

  • Træningssal med diverse træningsudstyr, kondicykler, romaskiner osv.                
  • Små træningsrum med loftlift
  • Kontorer til fast personale
  • Studierum til fysio- og ergoterapeutstuderende
  • Trænings Køkken
  • Værksted
  • AMPS rum

Vores forventninger
Det er vigtigt, at du som studerende forsøger at integrere dig på arbejdspladsen, således at du lærer det faglige og sociale miljø at kende på et sygehus. Det er vigtigt, at du tager ansvar for din læring både på det personlige og faglige plan. Desuden er det vigtigt, at du er bevidst om dit ansvar over for patienterne.

Der er mødepligt i praktikken, og det forventes at du ikke har planlagt andre aktiviteter (som f.eks. fritidsarbejde el. lign.) inden for den normale arbejdstid

Praktiske oplysninger

Fysioterapeutstuderende:

Normal arbejdstid i afdelingen er mandag, tirsdag og torsdag 08- 14:30, fredag 08:00-13:00 om fredagen. Der er en senvagt om onsdag en 09:00-16:00 ugentligt.

Ergoterapeutstuderende:
Normal arbejdstid i afdelingen mandag 07:45- 15:00, tirsdag 07:45- 14, onsdag 07:45-14:30, torsdag fra 08:00-15:30, fredag fra 07:45-13:00. I de lange praktikker, 2 senvagter, fra 10:30-18:30.

Du skal være indstillet på, at der kan være behov for at ændre mødetiderne.

Typisk dag som fysioterapeutstuderende i afdelingen

  • 8.00 – 8.45: Morgenmøde med klinisk underviser, dog varetagelse af konditionshold 08:15-09:00 minimum en gang ugentligt  De studerende fremlægger deres program for dagen, og der aftales hvornår klinisk underviser går med den enkelte studerende til undersøgelse og behandling.
  • 8.45 – 12.00: Undersøgelse og behandling af patienter samt journalskrivning.
  • 12.00 – 12.30: Frokost
  • 12.30 – 15.30: Behandling og undersøgelse af patienter eller holdtræning, journalskrivning, deltagelse i patientkonference og tavlemøder, undervisning og opsamling på dagen, der er gået.

Typisk dag som fysioterapeutstuderende i afdelingen

  • 7:45-9:45 Morgen ADL / øvre ADL (bad og påklædning), andet træning eller være med ved holdtræning 08:15-10:00
  • 9-11:30 træning af patienter
  • 11:30-12:10 middagsmad, spise træning med patienter, middagsvagt: Støtter i middagsaktivitet, Fysisk hjælp, kognitiv og social støtte
  • 12:10-13:30 skrive journal,
  • 13:30-13:50 Tavlemøde
  • 14:00-17:30 Træning
  • 14:00-15:00 (man-tor) ergo-hold, de første uger vil der være undervisning i den time.

I semester 4 og 5 vil der være 2 senvagter hvor i skal være der til 18.30

  • 17:30-18:10 Aftensmad, spise træning med patienter, aftensvagt: Støtter i middagsaktivitet, Fysisk hjælp, kognitiv og social støtte
  • 18-18:30 Dokumentation m.m.

Vejledning vil foregå dagligt samt opsamling på dagen, fredag vejledning ud fra refleksions skema,

Møder på afdelingen:

Der er dagligt tværfagligt planlægningsmøde ”Tavlemøde” på teamkontoret på både 3 sal og 2 sal, samt 1 gang ugentligt er der afsat en ½ time for henholdsvis 3 sal og 2 sal til patientkonference,

Kliniske undervisere

De kliniske undervisere superviserer, giver feedback, vejleder og underviser (eller arrangerer undervisning) i forbindelse med planlægning og udførelsen af undersøgelse og behandling af patienter. De giver vejledning og tilbagemelding i.f.m. dit skriftlige arbejde (f.eks. daglig journalføring, arbejdsjournaler, status osv.).

De kliniske undervisere er overordnet til rådighed i hele din mødetid. Det aftales individuelt, hvornår der er brug for at klinisk underviser fysisk går med til undersøgelse, behandling eller træning, og hvornår der gives feedback på skriftlige opgaver. Dog vil der være møder eller andre aktiviteter, som den kliniske underviser skal deltage i, imens du er studerende i afdelingen.

Der er en fast vikar for de kliniske undervisere, som træder til ved sygdom eller længerevarende fravær.

Henvisning til Praktikstedsbeskrivelse – Sydvestjysk Sygehus Grindsted Rehabilitering via Praktik portalen for en dybere forståelse af arbejdsopgaver. Link

Uniform og navneskilte

Der udleveres uniform, som består af blå overdel og blå bukser. Du skal medbringe rent indendørs fodtøj, som ikke er badesandaler (det skal også være rent på oversiden). På 4., 5. og 6. semester udleveres der et ID-kort med navn og billede, som fungerer som adgangskort og skal bæres synligt som navneskilt.

Alle der bærer uniform i patientnære områder, skal overholde følgende:

  • Negle skal være rene og kortklippede; neglelak, kunstige negle m.v. må ikke anvendes 
  • Uniformen skal skiftes daglig og i løbet af en vagt hvis den bliver synligt uren
  • Uniformen skal vaskes på sygehusets vaskeri og må IKKE tages med hjem
  • Suppleres uniformen med yderligere beklædning, fx jakke og vest, skal denne være en del af hospitalets tilbud og vaskes af sygehusets vaskeri
  • Tørklæder ligestilles med personalets hår, hvorfor egne tørklæder kan benyttes. Sygehuset stiller tørklæder til rådighed; disse skal vaskes som øvrige uniformsdele. Tørklædet skal være rent og bundet, så det ikke hænger ud over uniformen
  • Hår må ikke hænge ud over uniformen. Langt hår skal være samlet eller sat op
  • Halskæder skal være korte
  • Øresmykker skal være fastsiddende
  • Ringe, armbånd og armbåndsur må ikke anvendes
  • Snore til nøgler, navneskilte o.l. må ikke bæres om halsen. 
  • Du må ikke afgive stærke lugte eller dufte, der er generende for patienter, pårørende eller kollegaer
  • Du må ikke have en ekstrem fremtoning, fx tatoveringer og ansigtspiercinger, der er stødende for patienter, pårørende eller kollegaer

I Grindsted henter du din uniform i linneddepotet. På din første dag gøres det i fællesskab. Du bedes medbringe en hængelås til garderobeskabet, hvis du skal være i Grindsted.

Rygepolitik

Der er rygeforbud for alt personale inkl. studerende på hele sygehuset både indendørs og udendørs i arbejdstiden.

Parkeringsforhold

I Grindsted er der fri parkering. I opfordres til at holdes længst muligt væg fra sygehuset, således at gæster og patienter har kortest til indgangen.